• darkblurbg
    Fysiotherapie Dokter & Huiberts
    Fysiotherapie
    Manuele therapie
    Kinderfysiotherapie
    Geriatrische fysiotherapie i.o

10 feiten over oefeningen bij rugpijn

Rugklachten
Gepubliceerd op: 08-02-2019

10 feiten over oefeningen bij rugpijn

10 feiten over oefeningen bij rugpijn

 

  1. Oefenen helpt bij rugpijn

Zo actief mogelijk blijven en geleidelijk alle gewone activiteiten hervatten, levert een belangrijke bijdrage aan het herstel.  Beginnend met lichte oefeningen en dan verhogen van het niveau, zodra dat vertrouwd voelt

 

  1. Rusten helpt niet, weer gaan bewegen en normale activiteiten wel.

Wetenschappelijke studies tonen aan, dat langdurige rust en het vermijden van activiteiten door mensen met lage-rugpijn, feitelijk leidt tot: een hoger pijn- en stijfheidsniveau, verhoogde immobiliteit, slechter herstel en langer durend ziekteverzuim.

 

  1. Oefenen kan terugkeer van rugpijn voorkomen

Oefenen kan de terugkeer van een periode van rugpijn, aanzienlijk helpen voorkomen. Oefeningen kunnen na verloop van tijd, ook helpen de pijn en de immobiliteit te verminderen

 

  1. Bewegen met zelfvertrouwen en zonder angst is belangrijk bij rugpijn.

Veel mensen beginnen langzaam te bewegen en ontzien zichzelf.  Langzaam en gespannen bewegen belast de spieren zwaarder.

 

  1. Oefenen op een ontspannen manier is belangrijk.

De oefeningen op een ontspannen wijze doen, bijvoorbeeld normaal bewegen en ademhalen en geleidelijk intensiteit opvoeren, is ook belangrijk

 

  1. De beste oefeningen zijn die, waarin je plezier hebt.

Men zou die oefeningen moeten doen, die eenvoudig zijn uit te voeren en binnen het dagelijkse patroon vallen. Lopen, wandelen, rennen, fietsen, zwemmen, yoga etc. hebben ieder voor zich, hun uitwerking op rugpijn

 

  1. Pijn en zich stijf en stram voelen na oefenen betekent niet dat dit het lichaam kwaad heeft gedaan.

Ongebruikte spieren zullen sneller dan gebruikte, pijnlijk en beurs aanvoelen. Stram- en stijfheid beteken alleen dat het lichaam niet gewend is aan dit soort oefeningen

  1. Regelmatig oefenen is noodzakelijk.

De hoeveelheid en regelmaat waarmee geoefend wordt, is misschien nog belangrijker dan de soort oefening. Gemiddeld 150 minuten per week oefen geeft het beste resultaat

 

  1. Hardlopen op straat en borstslag zwemmen zijn niet slecht bij rugpijn.

Wetenschap heeft niet aangetoond dat deze activiteiten nadelig zijn en/of de gewrichten extra belasten. De hoeveelheid oefeningen is belangrijker dan de soort. Elke hoeveelheid draagt positief bij, maar meer dan 30 minuten per dag is ideaal

 

  1. Geen pil of ander medicijn, draagt op zo’n groot gebied en zoveel bij, als oefenen.

Dit feit wordt vaak vergeten als deel van de behandeling bij rugpijn. Let ook op dat niet iedere rugpijn hetzelfde is. Als een bepaalde oefening niet helpt, kan de hulpverlener in overleg een andere voorschrijven.