Hoofdpijn

Hoofdpijn is een zeer veel voorkomende klacht. Twintig procent van alle Nederlanders heeft minstens één keer in de week hoofdpijn. De oorzaak van hoofdpijn is vaak onduidelijk, gelukkig is deze zelden ernstig. Spierspanning in de nek, medicatie of slecht slapen kunnen invloed op de hoofdpijn hebben. Hoofdpijn mag niet je dagelijks leven beheersen. Je kunt hoofdpijnvrij leven.

Hoe kan hoofdpijn ontstaan?

Hoofdpijn kan zich manifesteren als een ongemakkelijk gevoel of pijn in het hoofd en de nek. Stress, spanning, slechte houding, onvoldoende slaap, of zelfs voedingsfactoren kunnen bijdragen aan het ontstaan ervan. Bovendien kunnen externe factoren zoals fel licht, harde geluiden of geuren ook hoofdpijn veroorzaken.

Soorten hoofdpijn

Samen met u maken inzichtelijk van welk type hoofdpijn sprake is. Dit is niet altijd 1 soort, vaak is dit een combinatie van meerdere soorten hoofdpijn. Hoofdpijn wordt onderverdeeld in primaire hoofdpijn en secundaire hoofdpijn. Migraine en spanningshoofdpijn vallen onder primaire hoofdpijn, hoofdpijn vanuit de nek of bijvoorbeeld de kaak vallen onder secundaire hoofdpijn.

Cervicogene hoofdpijn

Cervicogene hoofdpijn (voorkomen variërend van 1-4 %) is een eenzijdige milde vorm van hoofdpijn die ontstaat vanuit de nek en is houding- en bewegingsafhankelijk.

De hoofdpijn kan toe- of afnemen als gevolg van activiteiten van de nek. Deze vorm van hoofdpijn gaat altijd samen met nekpijn en/of schouder en armpijn aan dezelfde zijde.

Hoofdpijn door medicijngebruik

Hoofdpijn door te veel gebruik van hoofdpijnmiddelen (voorkomend bij ongeveer 3-5 % van de mensen). Elke vorm van hoofdpijn kan erger worden wanneer u maandenlang regelmatig pijnstillers gebruikt. Bijvoorbeeld als u al vaker dan 15 keer per maand paracetamol of een NSAID gebruikt. Of als u vaker dan 10 keer per maand triptanen (aanvalsmedicatie bij migraine: maxalt, sumatriptan, immigram) gebruikt.

Kaakregio hoofdpijn

Overbelasting van het kaakgewricht leidt tot hoofdpijn. Dit komt door de kaakspieren en gewrichten. We beinvloeden de spanning van de kaak en maken u bewust van het gebruik. Hierdoor verminderen de klachten.

Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn leidt tot heftige aanvallen. Dit type is niet te genezen. Echter, we kunnen intensiteit en frequentie wel beïnvloeden. Vaak beïnvloeden andere hoofdpijnvormen de aanvallen, via deze ingang kunnen we de klachten verminderen.

Migraine

Migraine (voorkomens bij ongeveer 10 % van de mensen) is een matige of heftige, bonzende hoofdpijn meestal aan één kant van het hoofd. Een migraineaanval duurt 4 uur tot 3 dagen. De hoofdpijn wordt erger bij inspanning en gaat vaak samen met misselijkheid of braken. Tijdens de aanval kunt u licht en geluid dikwijls slecht verdragen. U blijft dan het liefst rustig zitten of liggen. Het lukt bij migraine vaak niet goed om door te gaan met uw bezigheden.

Vaak kondigt een migraine-aanval zich kort van tevoren aan. U ziet dan bijvoorbeeld schitteringen of bepaalde lichtfiguren. Sommige mensen ruiken typische geuren vlak voor een aanval.

Spierspanningshoofdpijn

Spierspanningshoofdpijn (voorkomend bij ongeveer 45-50 % van de mensen) geeft meestal een gevoel alsof er een strakke band drukkend of knellend om het (voor)hoofd zit. Het begint geleidelijk en gaat ook geleidelijk weer weg.

Het kan minuten tot dagen duren. Nek en schouders zijn vaak ook pijnlijk en gespannen. Bij inspanning wordt de pijn niet erger. Licht of geluid kunnen de pijn wel verergeren. De pijn is vervelend, maar meestal lukt het u wel om door te gaan met uw dagelijkse bezigheden.

Persoonlijke Benadering

Elke hoofdpijn is uniek. Daarom vereist elk individu een behandeling op maat. We classificeren de specifieke soorten hoofdpijn waarmee je te maken hebt, en stemmen onze fysiotherapeutische behandelingen daarop af.

Geriatrie Geulstraat

Hoe kan fysiotherapie bijdragen aan de behandeling van hoofdpijn?

Medicatie biedt vaak slechts tijdelijke verlichting. Onze focus ligt op het aanpakken van de echte oorzaak van je hoofdpijn, resulterend in een blijvende oplossing en vermindering van klachten.

Fysiotherapie kan een effectieve benadering zijn om hoofdpijn te verminderen of zelfs te verhelpen. Een fysiotherapeut kan samenwerken met de patiënt om de onderliggende oorzaken van hoofdpijn aan te pakken, zoals gespannen spieren in de nek en schouders, slechte houding of bewegingsbeperkingen.

Door middel van specifieke oefeningen, mobilisatie-technieken en advies over ergonomie en levensstijl kan een fysiotherapeut bijdragen aan het verminderen van de frequentie en intensiteit van hoofdpijnklachten.