Temporomandibulaire dysfunctie

Temporomandibulaire dysfunctie (TMD), ook wel bekend als temporomandibulaire gewrichtsstoornis (TMJ) of kaakgewrichtsstoornis, verwijst naar een groep aandoeningen die betrekking hebben op de kaakgewrichten (temporomandibulaire gewrichten), de kauwspieren en de omliggende structuren.

Deze aandoening kan leiden tot pijn en ongemak in het kaakgebied en kan invloed hebben op de normale functies van de kaak, zoals kauwen en praten.

Oorzaak van TMD

De kauwspieren kunnen overbelast zijn door parafuncties, klemmen/knarsen, maar ook stress kan hierbij een belangrijke rol spelen. Bij klachten van het kaakgewricht kunnen problemen zijn met het bewegen van de onderkaak.

Ook kunnen er kaakgewrichtsgeluiden (knappen, kraken) zijn. Deze kaakgewrichtsgeluiden kunnen ontstaan door verplaatsing van de discus (schijfje) in het kaakgewricht naar voren, wat een knappend geluid veroorzaakt bij mondbewegingen. Ook kunnen kaakgewrichtsgeluiden veroorzaakt worden door een hypermobiel kaakgewricht.

Klachten bij TMD

Klachten die kunnen voorkomen bij TMD zijn:

• Pijnlijke, vermoeide of gespannen kauwspieren
  • Problemen met het openen van de mond.
  • Pijn aan het kaakgewricht
  • Pijn aan het oor, vol gevoel van het oor
  • Pijnlijke of gevoelige tanden en kiezen
  • Kaakgewrichtsgeluiden als knappen en kraken
  • Slijtage van het gebit

Hoe kan fysiotherapie bijdragen aan TMD klachten?

In de behandeling kan onder andere worden ingegaan op het ontspannen van de kauwspieren, het verbeteren van de mondopening, oefeningen voor het verminderen van het knappende geluid, bewustwording van mondgewoonten/parafuncties (tongpersen, nagels bijten etc) en mogelijk verminderen van klemmen/knarsen. Ook het dragen van een speciale splint of mondbeschermer kan helpen.