Hoofdpijn bij kinderen

In Nederland kampen veel kinderen met hoofdpijnklachten. (Aanhoudende) Hoofdpijn kan veel impact hebben op hun dagelijkse activiteiten en welzijn. Hoofdpijn bij kinderen komt vaker voor dan men wellicht denkt, en het is essentieel om de oorzaken ervan te begrijpen om passende hulp te bieden. Ons voornaamste doel is het kind zonder problemen mee te laten doen met de dagelijkse activiteiten, zoals naar school gaan, spelen met vriendjes en sporten.

Hoe kan hoofdpijn ontstaan bij kinderen?

Vrijwel elk kind heeft wel eens last van hoofdpijn en de oorzaak is vaak niet zo moeilijk te vinden. Denk aan slaapgebrek, drukte of lawaai, verkeerde houding of misschien een vastzittende verkoudheid. Spanning en stress of het overvragen van kinderen kan ook een reden zijn.

Hoe herken je hoofdpijn bij kinderen?

Hoofdpijn herkennen bij kinderen kan lastig zijn. Kinderen die op jonge leeftijd hoofdpijn krijgen, kunnen nog niet zo goed aangeven wat er aan de hand is. Maar ook bij een wat ouder kind dat de klachten wel duidelijk omschrijft, is het lang niet altijd helder dat het om hoofdpijn gaat. Dit maakt het beoordelen van de soort hoofdpijn bij kinderen ingewikkelder.

Hoofdpijn Kinderen Fysio Geulstraat

Vormen van hoofdpijn

Er zijn verschillende vormen van hoofdpijn. Wanneer er geen aandoening gevonden is spreekt men over primaire hoofdpijn, hieronder vallen migraine en spierspanningshoofdpijn. Daarnaast bestaat er ook secundaire hoofdpijn, je kunt hierbij denken aan hoofdpijn vanuit de nek, of hoofdpijn die veroorzaakt wordt vanuit de kaak. Vaak hebben kinderen ook een combinatie van deze hoofdpijntypes.

Spierspanningshoofdpijn

Bij (spier-)spanningshoofdpijn klagen kinderen meestal over een milde, drukkende hoofdpijn alsof er een strakke band om het hoofd zit. De hoofdpijn gaat niet gepaard met misselijkheid of braken en kinderen kunnen meestal nog wel hun gewone activiteiten uitvoeren. Het idee is dat een verhoogde spierspanning of spanningen in het algemeen een rol spelen bij deze hoofdpijn, vandaar de naam. Dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn.

Migraine bij kinderen

Bij migraine is er sprake van aanvallen van heviger en meer pulserende hoofdpijn. De hoofdpijn neemt toe door activiteiten en het kind wil daarom liever rustig liggen De aanvallen kunnen één uur tot enkele dagen duren. De aanvallen kunnen enkelzijdig of dubbelzijdig aanwezig zijn in het hoofd. Ze gaan vaak gepaard met misselijkheid en braken en gevoeligheid voor geluid of licht. Tussen de aanvallen door heeft het kind geen hoofdpijn.

Impact van hoofdpijnklachten bij kinderen

Wat de hoofdpijn voor een kind en het gezin betekent hangt af hoe vaak deze er is, hoe ernstig het is en in welke mate dit het dagelijkse leven beïnvloedt. Voor ieder kind is dit anders. Het is belangrijk dat we proberen te achterhalen om welke soort hoofdpijn het gaat. Dit noemen we het classificeren van de hoofdpijn.

Dit is nodig omdat elke classificatie een ander vorm van behandeling vergt. De diagnose wordt gesteld op grond van het verhaal van het kind, in combinatie met een goed lichamelijk onderzoek (nek, kaak en houding).

Fysio Geulstraat<br />

Hoe kan fysio kinderen met hoofdpijn helpen?

In de praktijk zien wij echter regelmatig kinderen bij wie hoofdpijn vaak terugkomt en op het spreekuur van de huisarts is hoofdpijn een van de meest voorkomende klachten. Algemene adviezen zijn dan vaak voldoende zoals extra slaap, het beperken van de tijd achter een beeldscherm, meer ontspanning en voldoende beweging (lekker buiten spelen). De Fysiotherapeut gaat een een stapje verder. Fysiotherapeuten helpen met:

Beoordeling van houding en beweging

De fysiotherapeut kan de houding en bewegingspatronen van het kind evalueren. Slechte houding, vooral tijdens activiteiten zoals studeren of gebruik van digitale apparaten, kan bijdragen aan hoofdpijnklachten. De fysiotherapeut kan dan corrigerende oefeningen en advies geven om de houding te verbeteren.

Spierontspanningsoefeningen

Spanning in de nek- en schouderspieren kan leiden tot hoofdpijn. De fysiotherapeut kan specifieke oefeningen voorschrijven om deze spieren te ontspannen en de spanning te verminderen.

Oefentherapie

Gerichte oefeningen kunnen worden voorgeschreven om de kracht, flexibiliteit en coördinatie van spieren te verbeteren. Dit kan helpen bij het verminderen van spanning en het bevorderen van een betere lichaamshouding.

Educatie en levensstijladvies

De fysiotherapeut kan het kind en de ouders voorlichten over gezonde levensstijlkeuzes, zoals voldoende lichaamsbeweging, goede slaapgewoonten en het vermijden van langdurige perioden van inactiviteit.

Ontspanningstechnieken

Het aanleren van ontspanningstechnieken zoals ademhalingsoefeningen en progressieve spierontspanning kan nuttig zijn om stress en spanning te verminderen, wat op zijn beurt hoofdpijn kan verminderen.